måndag 26 mars 2012

Efter drygt 8 timmar på barnakuten..

är vi båda riktigt slut.

Jag har varit dunderförkyld så det var ju bara en tidsfråga innan lillan blev sjuk. Igår kväll var hon kinkig och trött och nös en del. Sen var hon lite svår att natta, hon somnade inte förrän halv tio.
I natt har hon hostat och snörvlat lite. Vid halv fem vaknade jag av att hon inte kunde andas genom näsan, då hade hon inte ätit på hela natten.
Hon var brännhet så jag tog tempen och 39.0 är ju feber.
Hon fick en alvedon o så ringde jag rådgivningen. De sa att jag skulle ringa barnakuten kl8 om hon inte blev sämre. Efter lite mat somnade hon om en stund, men vaknade snorig o kinkig. När barnakuten ringde tillbaka strax innan nio så hade hon 39.7 i feber. Hon fick en alvedon o sen åkte vi in.

På barnakuten tog de tempen (39.0), vikten (7.7kg!!) och blodprov, förutom att de klämde och kände och tittade i ögon och öron. Allt var bra men de ville ha ett kissprov för att utesluta urinvägsinfektion .........

För att få urinprov från n bebis då klistrar de på en påse innanför blöjan. Första påsen fick vi kl 10. Klockan 13 hade den suttit på för länge plus att hon hade bajsat ner den. Dessutom var hon varm och slö så hon fick en ipren.

På med nummer två. Två timmar senare var även den tom och nedbajsad, dock var tempen nere i 37.5 och hon var mycket piggare.
Nummer tre var en annan sort som satt bättre, jag bar runt henne på underarmen för att underlätta att kisset hamnade i påsen. Nästan två timmar senare var påsen tom och hade lossnat.... In på salen, av med allt och på med påse nummer fyra!! Just som jag ska sätta på blöjan kissar hon och allt hamnar i påsen......yes!

Alla prover var kanon och vi fick åka hem och ska fortsätta med alvedon och ge ipren om inte febern ger sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar